Related Links

Thursday, 16 February 2017

AKU DITIMPA KEMALANGAN JALAN RAYA

Innalillah.... Inilah sahaja ungkapan yg terkeluar dr mulutku sambil mengucapkan syukur padamu Ya Allah krn telah menyelamatkanku dalam kemalangan ini. Demi tanggungjawab ku yang lebih besar yang Kau amanahkan utk ku menjaga dua orang insan istimewa yang bakal menantiku di Jannah pada akhir nanti. Semua hairan krn aku sedikit pun tidak cedera padahal bonet depan kereta remuk menghampiri kedudukan ku di tempat pemandu. Kun Fayakun. Itulah janji Allah. Syukur Kau telah menyelamatkanku demi tugas dan tanggungjawab ku selepas ini.

Ku coretkan pengalaman ini, yg turut dipinjamkan Allah buatku. Atas permintaan ramai rakan2 tersayang yang selama ini menyokong ku dari belakang. Maha suci Allah, aku bersyukur krn Kau pinjamkan aku mereka ini sementara aku bermusafir di dunia.

Pagi itu, seperti biasa aku meneruskan rutin hidupku, Sang suami telah pagi2 berlepas ke Kuala Terengganu seperti biasa. Begitulah dia setiap hari sejak 4 tahun lepas. Ramai yang prihatin, sementelah mereka sedar betapa payahnya aku harungi kehidupan sepanjang siang hariku di Dungun, Ke kelas memenuhi tuntutan pekerjaan yang semakin berat hari ke hari. Semester ini dgn 18 jam seminggu dan 6 kelas berbeza dgn 3 subjek berbeza, yang pada mulanya amat berat ku rasakan, semakin menjadi ringan. Aku berdoa. Moga kepasrahan dan redha ku terhadap takdir Ilahi dengan zikir dan tasbihku mengiringi perjalananku setiap hari, kau berikanlah aku kekuatan Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim. Sambil aku terus berdoa agar pertukaran balik suamiku ke Dungun menjawat jawatan SIP + yg sebenarnya ada di PPD Dungun akan diluluskan juga akhirnya.




Suamiku bukan tak pernah memohon pertukaran ke Dungun, krn simpati dgn isterinya yang sering berkejar ke sekolah, ke tempat kerja atau ke bhg kecemasan Hospital Dungun bila mana Tajul Iman terpaksa dikejarkan ke sana (krn mencederakan dirinya sendiri hingga koyak dan berdarah sana sini) atau perlu dikejarkan ke bahagian berkenaan apakala Asthmanya menyerang. Namun tahun demi tahun kami tunggu. Ternyata Allah masih ingin terus mengujiku, Insyaa Allah, Demi Mu Yang Maha Besar, akan kuteruskan kesabaran ini.

Syukur krn pd masa kejadian hanya aku sendiri di dalam Exora ku. Rutin menghadiri kelas di awal pagi, (meninggalkan Tajul Iman di bawah penjagaan pembantu rumah harianku), dan kembali semula sekitar jam 10 atau 11 pagi untuk menghantarnya ke sekolah, Rutin ini ku lalui dgn penuh rasa syukur krn diberikan peluang berkhidmat utk suamiku tercinta, membantunya menguruskan keluarga kami dalam menjaga amanah dariNya.

Pagi itu aku agak tergesa2. Mana tidaknya, aku janji dgn anak didik ku di UiTM yang aku akan kembali segera selesai sahaja menyelesaikan tugasku sebagai seorang ibu. 15 min break yg biasanya ku berikan kepada pelajar ku bagi setiap kelas 2 jam, membolehkanku kembali ke rumah dan menghantar Tajul Iman ke sekolah. Anak ini, walaupun tidak normal, amat suka ke sekolah, hatta pada masa cuti sekolah pun aku harus menghantarnya ke sekolah bagi meyakinkan dia bahawa sekolah ditutup dan tiada sebarang makhluk di sana. Inilah pengajaran buat anak2 normal yg malas ke sekolah.

Hatiku telahpun berasa sesuatu sebaik keluar meninggalkan pintu utama UiTM. Mungkin inilah yg dikatakan bisikan dari para Malaikat yg meminta ku berjaga2. Namun aku abaikan. Peliknya pagi itu, aku tidak memulakan perjalananku kembali menjemput Tajul Iman dgn bacaan menaiki kenderaan, malahan Ayatul Kursi dan Selawatku buat Baginda Rasul turut ku lupakan. Keghairahan ku menjalankan urusan dunia pagi itu ternyata telah melalaikan ku mengingatiMu Yang Maha Pencipta, dalam setiap detik nafasku.

Ribut sgt kuat. Aku memilih utk tidak menggunakan air cond kerana ingin ku hirup udara segar dari pantai yg cantik kurniaan yang Maha Esa. Apa lagi dgn krisis kewangan yang ku hadapi, dibebankan lagi dgn kenaikan harga petrol, aku sering memilih utk tidak menggunakan air cond ketika memandu.. Namun selepas kejadian aku mendapat satu ilmu baru dari Sarjan Ramlee dan Abg Mat Terak yg mengingatkan ku supaya tidak sesekali membuka cermin di tepi kananku dan membiarkan cermin di sebelah kiri ku tertutup. Apabila angin kuat dari pantai bertiup kencang, Ribut berkenaan akan menolak keretaku, menjadikannya ringan dan akan terbabas dgn mudah. 

Pagi itu aku memang memecut krn dlm fikiran ku aku harus SEGERA KEMBALI KE KELAS.  Aku harus buat yg terbaik utk anak2 didik ku krn ini akan jadi persoalan di akhirat nanti. 

Kereta ku pandu agak laju krn mengejar masa. Sebaik sampai di tepi kedai Mok Nik tepi Sek Men Sura, ku lihat ada pelepah Nyior yang berada di tengah jalan. Memang jelas di mataku bahagian hujung kanannya agak besar. Seperti biasa ku lenyek bahagian daunnya sahaja dan mengelak sedikit ke kiri jalan. Pd hari biasa tiada apa yg berlaku. Namun ribut yang dtg dgn laju pd hari itu menyebabkan seakan pelepah nyior tadi berpusing dan tersangkut di bawah tayarku. Ternyata pengalaman memandu selama 25 tahun belum cukup utk ku mampu mengawal power stering ku pada hari itu,  Keadaan jadi agak panik ketika itu bila masa pelepah tadi seakan melekat di bawah kereta dan menghalang kelancaran pergerakan kereta ku. Tiba2 aku terasa keretaku seperti terbang dan tercampak ke tepi jalan dan aku langgar 3 buah kenderaan pegun lain yg sedang parkir di kedai makan di tepi jalan. 

Keretaku tersasar ke tepi jalan selepas kemalangan. Bonet depan remuk dan aku tak bisa keluar dari pintu kananku krn ianya tak bisa ku buka, Macam melekat di situ. Justeru aku keluarkan diriku dari sebelah kiri pintu kenderaan ku. Beberapa orang di dalam kedai termasuk ketiga2 tuan punya kereta datang menghampiri ku dan memberikan bantuan mereka. Tidak dinafikan si pemilik kenderaan agak gagal mengawal kemarahannya. Ini salahku krn melanggar keretanya yg tak BERSALAH.

Pemilik kenderaan yg telah ku cederakan kenderaannya tadi merasa amat marah. Suara kerasnya menyebabkan airmata ku keluar bertaburan sambil menahan sakit di bahagian belakang kepala dan leher krn tadinya aku terhantuk ke stering kereta. Pelik juga mengapa air bag ini tidak berfungsi. Namun sebaik kemalangan itu berlaku, apa yang ada dalam fikiranku hanya ada Kau Ya Allah, Lindungilah aku yang pd waktu ini. Suamiku jauh (sejam perjalanan) di KT dan akan amat mustahil untuknya kembali segera padaku. Hanya Kau lah tempatku berlindung.

Keadaan menjadi redha seketika selepas itu dan aku yang basah kuyup sebaik keluar dari kenderaan tadi (hujan pd ketika itu) merasa agak tenang, apa lagi melihat Abg Mat yang datang melindungi ku. Aku mencari perlindungan di belakang jejaka ini, Takut2 aku dikasari oleh pemilik kereta yg tidak sengaja ku langgar tadi. Abang Mat Terak ni tak pernah ku kenal sebelum ini. Orgnya ternyata sgt baik, Sgt tenang. Dia mengajar ku dua perkara iaitu, sebaik kita ditimpa kemalangan, jgn lupa bersyukur kita selamat dan jgn buang masa. Terus telefon  MANA-MANA LELAKI terdekat yg kita rasakan boleh tolong kita di tempat kejadian. Ini krn seorang wanita akan terdedah kepada perkara2 di bawah:-

1. Dikasari oleh orang yang dilanggar

2. Buat tindakan bodoh dgn membayar terus apabila diugut (sedangkan kita sendiri tak mahu kemalangan itu terjadi. Akurlah dgn Qada dan Qadar Allah. Tapi bukan semua org akan ingat setiap ujian itu dtg dariNya. Bertenang dan bersabar. Itulah yg membezakan tahap keimanan seseorang, iaitu  berSABAR PADA WAKTU UJIAN MENIMPA).

3. Risiko kecurian. Lindungi barang berharga terutama dompet, atau barang kemas krn mungkin akan berlaku kecurian pd waktu kita dalam keadaan yang kusut pd waktu kejadian.

Selepas sejam suamiku sampai dr Kuala Terengganu. Aku mohon ampun dan maaf darinya krn menyusahkan dia pagi itu. Dia hanya tersenyum dan menyatakan yang dia bersyukur krn aku masih hidup, selamat dan akan jadi lebih kuat dgn belajar dari musibah yang diturunkan olehNya. Aku jadi tenang. Syukur Ya Allah, kau pinjamkan aku seorang teman sejati seorang suami yang juga seorang pelindung dan guru ku sewaktu di dunia ini. Kau panjangkan dan berkatilah umurnya agar aku menjadi lebih baik, menjadi lebih taat dan terdidik selepas ini. Pendapatku tentang orang lelaki yang SAYANG KERETA LEBIH DARI SAYANG ISTERI itu ternyata salah sama sekali. Tidak pada suamiku tercinta. Sampai ke hari ini, 3 hari selepas kemalangan, dia tetap tidak menyalahkan ku. Alhamdulillah. Make me feel better! Merasa disayangi juga.

Kerosakan ketiga2 kereta berkenaan agak parah. tepi kiri kenderaan masing2 agak terjeas. Taksiran mekanik yg ada di tempat kejadian, termasuk kereta ku, kesemua 4 kenderaan kami secara total akan memakan kos pembaikan setinggi RM30K.

Hanya airmata ku yang mengalir mengenangkan apakah caranya untukku membiayai kos2 pembaikan ini. Aku yang pernah bercuti secara total 10 bulan bersama suamiku saat anakku terpaksa diberhentikan dari Makmal Autism UKM dulu, telah sedikit sebanyak menjerat kami dlm masalah kewangan hingga ke hari ini. Ya Basit, Kau Lapangkanlah aku....

Setiap kejadian yang berlaku itu adalah pendidikan dariNya. Menurut kata suamiku, guruku yang paling kusayangi. Justeru aku kongsikan pengajaran yg ku dapati dari kejadian ini:

1. Sentiasa ingat pada Allah sewaktu ingin memulakan perjalanan. Ingat hanya kebergantunya kepadaNya bisa menyelamatkan kita.

2. Jangan panik, bertenang selepas kemalangan. Aku yang kebuntuan tadi secara tidak langsung berjanji sanggup MEMBAYAR kesemua kos kerosakan yg terlibat. Sepatutnya aku cari maklumat terlebih dahulu sebelum berjanji. Bukan ke masing2 ada insurans kereta, Buat apa aku yang penuh rasa bersalah ini rela membayar semua kos pembaikan yang akan di lindungi dan dibayar oleh insurans

3. Setiap kemalangan yang melibatkan perlanggaran harus segera dilaporkan ke balai polis. Ini membolehkan claim insurans di buat. Laporan polis menjadi bahan bukti terjadinya kemalangan.

4. Kalau ada angin kuat atau setiap kali kita buka cermin sebelah kanan kita, bukalah juga cermin di sebelah kiri, Ini utk membolehkan angin lalu dgn baik tanpa tersekat. Angin yang masuk dari kanan akan tersekat di kiri kereta krn tingkapnya ditutup. Ini akan MENGANGKAT kereta kita yg menyebabkannya lebih RINGAN dan mudah TERBABAS

5. Hubungi orang LELAKI terdekat yg kita kenal dgn lokasi kejadian  secepat mungkin utk bantu kita di tempat kejadian, juga mengelakkan sebarang kejadian yg tak diingini juga sebarang ancaman yang ada di tempat kejadian.

6. Jangan buat sebarang perjanjian, walau pun secara verbal/lisan krn itu sedikit sebanyak akan menjerat kita kpd permasalahan lebih besar selepas itu. Dan yg paling penting:

7. Jangan pandu laju atau memecut apa lagi ketika keadaan sedang hujan atau ribut/angin kuat, krn pemandangan kita terbatas dan amat sukar membrek ketika sedang laju.

Justeru sekali lagi kpd kawan2 yg inginkan penerangan, boleh baca di blog saya sahaja krn saya agak sukar menceritakan seluruh kejadian, setiap kali ada yang menelefon. Ada juga kawan2 yang katanya tak sempat nak letak sumbangan di bilik rehat akedemik dan mereka hubungi saya utk minta no akaun bank. Rasa serba salah juga. Justeru saya berikan di sini no akaun Bank Islam NORLAILA MAT TAHIR 12029020643689 andainya kawan2 semua ingin menyumbang bantuan bagi meringankan beban. Ini kerana saya perlu menyewa kereta sepanjang masa  kereta berada di bengkel utk ke tempat kerja dan utk menjemput dan menghantar anak2 ke sekolah setiap hari. Kalau ada antara kawan2 yang nak bagi pinjam kereta atau nak sewakan pada harga murah, dialu2kan juga. Bolehlah hubungi saya di talian 011-26451058. Saya dah tanya di sekitar Dungun. Harga sewaan kereta paling kecil seperti Perodua Viva menjangkau RM1400  sebulan. 

Terima kasih atas bantuan, doa dan sumbangan semua para sahabat. terlalu besar nilainya pengorbanan dan sedekah kalian. Moga Allah memberi yang terbaik dan kesudahan yang terbaik buat kalian di dunia dan di akhirat. Amin.....


Sunday, 29 January 2017

Aidil Irfan's skill

My mild Autism son, Aidil Irfan is celebrating his 11th birthday this coming April. Although he is still can't  read, he is good at drawing and  his skill in Lego game is such undeniable. He spends just a few minutes to form his favorite aeroplane model. Here I attached one of his latest model. 

Lego Model by Aidil Irfan






Tuesday, 15 November 2016

ZIKIR TERAPI ASMAUL HUSNA

Zikir terapi di bawah telah dihantarkan oleh seorang teman kepada saya ke e mail tjlddn7@gmail.com. Pengirimnya telah berkongsi dgn saya akan satu zikir terapi yang diajarkan oleh Prof Wan Maseri, seorang pengamal terapi Asmaul Husna. Marilah sama-sama kita malkan zikir terapi ini. Mohon dgn Allah bersungguh2, serulah namaNya. Insyaa Allah. Sesungguhnya keajaiban itu akan didatangkan olehNya dengan izinNya juga.

ZIKIR UTK IBUBAPA ANAK AUTISM

Ya Baari', aturkan lidah anakku agar dia lancar berkata2


Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, ajarkanlah anakku untuk bercakap

Ya Rahman Ya Rahim Ya Jami', alirkan kasih syg dlm jiwa kami agar kami dpt menyayanginya dan dia dpt bergaul dgn baik

Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, kurniakan kekuatan dan keteguhan kpd jiwanya kerana dia kurang keyakinan diri

Ya Majid Ya Hamid, kurniakan dia budi pekerti mulia dan sifat terpuji

Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, kurniakan dia ilmu, kebijaksanaan, kepintaran dan kecerdasan otak, khususnya untuk menghayati kitabMu

Ya Sobur, Ya Nur, Ya Hadi, Ya Fatah, kurniakanku kesabaran dan jalan utk mendidik anak ini

Ya Razzaq, Ya Muqit murahkan rezeki anakku ini

Ya Qohhar, Ya Latif, Ya Malik, pulihkan selera makan dan lembutkanlah hatinya untuk merasai pelbagai jenis makanan dan minuman yang Ya Razzaq rezekikannya

Ya Syaafi, sembuhkanlah semua penyakit anakku dan peliharakanlah kesihatannya, supaya dia beribadat kepada MU

Ya Qohhar Ya Latif Ya Malik, tundukkan dia kpMu, lembutkan hatinya dan balik2kan hatinya utk mendengar nasihatku

Ya Latif Ya Halim, kurniakan anakku kelembutan dan kesantunan

Ya Salam Ya Fatah Ya Syaafi, sembuhkan neuron dan saraf di otaknya dan Ya Mu'id Ya Muhyi, pulihkan fungsi otaknya


Saturday, 17 September 2016

WHY DO WE NEED SOME FUND FOR TAJUL IMAN?

Iman is already 13 yr old this year. Life becomes harder for me as he's growing up, still with a series of tantrums everyday even though I had done many things for his treatment, therapies, going to see Ustaz,  I'm yet to say NO for all my efforts. Sometimes I noticed, my boy used to be more aggressive every time I came back from the Ustaz place. Something should be done as I think that it might be something mysterious about him, there must be something IN HIM? ....Read more


Wednesday, 14 September 2016

SURAT DARI SEORANG SAHABAT -menjawab segala kemusyikilan mengapa saya perlu mohon sumbangan

To: Norlaila Mat Tahir/TGANU/UiTM
From: Abdul Rahman Mohamad Gobil/NSEMB/UiTM
Date: 07/15/2016 07:00PM
Cc: UiTM Johor Users, UiTM Kelantan Allusers, UiTM Melaka Allusers, UiTM Pahang Users, UiTM Perlis Users, UiTM Sabah Users, UiTM Sarawak Users, Users Shah Alam
Subject: Pengalaman Saya Mempunyai Anak Autis


Saya Abdul Rahman Mohamad Gobil pensyarah UiTM Seremban 3. Saya ingin berkongsi pengalaman saya mempunyai anak mild Autism (Aspeger Syndrom). 



Semasa mula-mula menerima keputusan diagnostik dari Dr Pakar (Dr Ranjini di Unit Paedreatik HKL) pada tahun 2014. Ayat pertama yang beliau ucapkan kepada saya ialah (Saya terjemahkan ke dalam bahasa Malaysia) . "En Rahman saya memohon maaf kerana terpaksa bertanya begini. Adakah Encik tidak menghadapi masalah untuk mengeluarkan belanja sekitar RM5000 sebulan Ahmad menjalani terapi Applied Behaviour Analysis (ABA)?" Tuan/puan bolah hubungi Dr Ranjini pakar psikologi kanak-kanak di HUKL.

Untuk pengetahuan tuan/puan Applied Behaviour Analysis merupakan salah keadah yang berkesan untuk anak-anak autism selain daripada kaedah-kaedah lain. kepada sesiapa yang tidak memahami terapi ini bukan boleh dibuat sehari seminggu. Sejam Rm250 x 5 hari x 4 minggu. Kalau sebulan ada 5 minggu maka kena bayar lebih lagi. Selain terapi ini ibubapa akan memberi terapi sendiri pada waktu lain yang memerlukan banyak masa dan tenaga.

Mendengar soalan tersebut saya terdiam sebentar walaupun isteri saya mungkin mampu membantu kerana dia banyak membantu saya dari segi kewangan selama ini tetapi jumlah tersebut amat tinggi. Bagaimana pula nanti dengan perbelanjaan ke universiti kerana anak-anak ini amat berpotensi di dalam bidang-bidang yg mereka minati. 

Saya bertanya kepada beliau ada kursus yang boleh saya hadir untuk belajar sendiri supaya saya boleh melakukannya sendiri. Yang paling hampir singapura tetapi kosnya jugak tinggi, Ada seminar yang dijadualkan di Kuala Lumpur (pada waktu itu) dengan kos Rm800.00  sehari. Saya minta izin daripada doktor Ranjini untuk berkongsi dengan ibu-bapa lain di facebook tetapi beliau melarang kerana takut ada yang terasa kerana tidak mampu mengikuti bengkel tersebut. Kerana beliau faham tekanan yang ibubapa hadapi memiliki anak-anak austis. 

Alternatif yang saya ada ialah untuk menghantar ke pusat rehabilatasi termurah (RM1300 sebulan utk program separuh hari) 30km dari kampus seremban. Dengan tol, petrol saya terpaksa menanunggu tambahan Rm1000 sebulan kerana saya terpaksa menghantar pagi dan mengambil tengahari. Akibat perjalanan jauh ini anak saya mula mengalami "tick" istilah yang hanya difahami kami. beliau mula memukul kepada dgn ibu jari hingga berdarah dan bermacam tabiat lain lagi seperti mengeluarkan bunyi-bunyi pelik sepanjang malam. Terus terang saya cakap ada kalanya saya tak hantar anak kerana budget utk bulan tersebut telah cukup kerana saya malu untuk meminta daripada isteri kerana beliau sudah banyak membantu dari segi kewangan.

Ini belum lagi kos makanan, ubat-ubatan (anak autis ini dietnya tidak sama dengan diet anak tipikal yang lain). 

Kos bukanlah satu-satunya cabaran yang kami hadapi. Tekanan emosi, tanggapan rakan sekerja dan sebagainya. Kalau tuan-puan bertanya kenapa suami atau isteri tak support. Tuan/puan, salah seorang mesti korbankan masa dan kerjaya untuk anak ini dan membolehkan seorang lagi berjaya bagi memastikan masa depan anak ini terjamin. Ini yang saya ambil kerana isteri saya masih muda dan bepotensi untuk maju dalam kerjaya.

Pernah pada satu ketika saya mengajar subjek baru. Saya boleh mengira saya cuma mampu tidur kurang 12 jam seminggu utk menelaah, menyiapkan tesis phd dan menguruskan anak ini. Jangan tanya kepada saya kenapa tak serahkan anak pada isteri bagi siapa yang tidak faham  anak ini akan memilih kepada siapa dia akan dekati dan percayai.

Saya bersyukur kerana rakan sekerja di seremban 3 amat menyokong saya.

Tuan/puan saya menulis email ini bukan untuk meminta belas dan bantuan tetapi saya harap kepada sesiapa yang memandang sinis kepada Puan Norlaila tidak sewenang-wenangnya memberi komen dan melemparkan fitnah kepada beliau. Beliau diuji dengan anaknya kita mungkin diuji dengan wang, pangkat dan kedudukan. 

Sekiranya tuan/puan tidak dapat memberi sumbangan wang kepada beliau, doa dan sokongan moral pun sudah cukup. saya percaya beliau amat memerlukan sokongan kita. Saya mendoakan semoga Puan Norlaila diberi kekuatan dan berjaya dalam pelajaran dan kerjaya.

Wassalam.

Saya memohon maaf sekiranya e-mail ini menyinggung sesiapa. Saya sekadar berkongsi cerita dan pengalaman semoga tuan/puan memahami situasi Puan Norlaila.

Tuesday, 16 August 2016

MALAY VERSION - MOHON SUMBANGAN TAJAAN DAN PEMBIAYAAN YURAN TERAPI TAJUL IMAN

Pos ini saya sediakan setelah beberapa rakan meminta saya forward e mail yang pernah saya hantar kepada warga UiTM sedikit masa dahulu. Mereka nak tolong forward e mail saya ni melalui whatsapp masing-masing. Justeru saya attach  e mail berkenaan dalam pos terbaru saya ini khas bagi mereka yang ingin membantu saya untuk memanjangkan nya ke group whatsapp masing-masing, Anda yang ingin saya forward e mail ini kepada rakan e mail anda boleh memberitahu alamat e mail anda di blog saya atau text message/ SMS alamat e mail anda ke hp saya 01126451058 dan suami 0129628165. Pertolongan anda saya dahului dgn ucapan terima kasih. Hanya Allah jualah yang membalas jasa baik kalian. Sambil membaca e mail di bawah rasanya boleh dengarkan kisah Iman dengan klik pada ikon "Iman's Story on Air" tu.

Salam sejahtera buat semua,

Saya, Puan NORLAILA MAT TAHIR mempunyai 2 orang anak OKU penghidap Autism dan Hiperaktif berusia 13 dan 10 tahun. Abang (Muhammad Tajul Iman) merupakan severe Autism  dan adik (Muhammad Aidil Irfan) merupakan penghidap mild Autism. Blog kami http://imanspecialboy.blogspot.com

Tajul Iman terpaksa diberikan ubat penenang (Retailin dan Risperidone) sejak 4 tahun dahulu bagi mengawal masalah tingkahlaku dan keaktifannya, namun sehingga kini masalah tingkahlaku beliau masih belum dpt diatasi sepenuhnya. Beliau masih sentiasa bermain air liurnya hingga bau hanyir tubuh dan pakaiannya sudah jadi biasa buat kami semua di rumah. Beliau masih suka mengoyakkan baju dan seluarnya, cadar katil, sofa serta merosakkan peralatan elektrik di rumah. Ini semua adalah contoh maslah tingkahlaku yang perlu diatasi dengan kadar segera.

Keadaan hidup kami sekeluarga juga makin mencabar dengan fenomena windscreen kereta dan sliding door pecah selang 3-4 bulan, skrin Telivisyen diketuk sehingga hilang gambar sehingga kami terpaksa akur dengan kejadian kerosakan TV 2-3 kali setahun. Mesin basuh kami baru sahaja dirosakkan oleh Tajul Iman pada minggu pertama Ramadhan. Semua ini sedikit sebanyak mengganggu kesihatan emosi dan komitmen saya sebagai wanita bekerja dan pada masa yang sama sedang meneruskan pengajian di peringkat Phd.

Anak ini juga jarang tidur malam. Kalau dia tidur pun, paling awal jam 4 pg setiap hari. Ini menjejaskan kesihatan saya sebagai seorang ibu berusia 45 tahun. Justeru Doktor Pakar menasihatkan saya agar anak ini menjalani terapi tingkahlaku sekerap mungkin krn dikhuatiri keadaanya akan bertambah serius jika ubahsuai tingkahlaku (Behavior Modification) tidak dilakukan dgn konsisten. Dengan adanya terapi yang konsisten, dengan izin Allah mungkin masalah tingkahlakunya akan dapat ditangani dengan baik dan saya sebagai penjaga pun akan dapat mengatasi masalah stress dan boleh mencapai kesimbangan antara kerjaya dan rumahtangga di samping dapat menamatkan pengajian di peringkat Phd yang sudah berlarutan selama hampir 10 tahun.

Seorang lagi anak saya, Irfan yang berusia 10 tahun pula tidak separah abangnya dari segi tingkahlaku, dia tidak mengamuk atau tantrum, namun sehingga sekarang dia masih belum faham bahawa dia harus mencuci punggungnya apabila selesai ke tandas. Justeru pihak saya memerlukan kos terapi yang agak besar untuk kedua2 anak ini kerana kedua2nya masih belum mampu menguruskan diri. Irfan masih belum kenal ABCD hingga sekarang ini, apa lagi mengira dan membaca. Justeru sumbangan kalian mungkin dapat memberikan peluang kpd anak2 ini utk mendapatkan pendidikan khas berkonsepkan “home tuition” yang ditawarkan oleh guru2 pendidikan khas.

Ini ujian buat saya bilamana anak ini dikenalpasti menghidap Autism parah selepas 2 bulan saya mendaftar sebagai calon Phd di UKM Bangi lama dahulu. Perjalanan Phd saya amat sukar, selepas beberapa kejadian termasuklah yang terbesar dimana kesemua borang soalselidik,  alat radas serta laptop saya musnah dalam kebakaran selepas saya selesai mengumpul data pada November 2007. Pengumpulan data semula hanya berjaya ditamatkan pada Mac 2009.  Walau bagaimanapun ujian yang bertimpa-timpa yg saya lalui banyak mengganggu kelicinan proses pengajian sehinggalah saya akur dgn penulisan tesis yang terbengkalai dan data yang telah obsolete kerana masih gagal menamatkan penulisan sehingga sekarang. Namun saya masih belum berputus asa dan masih ingin meneruskan pengajian walau dengan apa cara pun. Alang2 saya akan dikehendaki membayar balik ke UiTM dgn jumlah yg agak besar juga, saya akan teruskan semampu boleh. Saya yakin ada hikmah di sebalik semua ujian ini.

Saya terdorong memohon sumbangan ini kerana mendapati keadaan kesihatan anak saya Tajul Iman yang semakin merosot kebelakangan ini. Dia kerap mencakar mukanya hingga berdarah. Saya amat bimbang akan nasibnya setelah ketiadaan saya nanti. Siang tadi saya terserempak dengan seorang lelaki muda yang berjalan tidak berselipar di atas jalanraya. Menitis airmata memikirkan, apakah nasib Tajul Iman akan sebegini jika saya gagl memberikan pendidikan dan terapi sebaik mungkin buatnya sekarang ini pada usianya 13 tahun?

Tujuan saya memohon sumbangan ialah untuk  memastikan anak saya dapat menjalani terapi ubahsuai tingkahlakunya secara konsisten. Ini kerana saya merasakan agak kurang mampu membiayai yuran terapi yang agak mahal (minima RM100 per sesi selama sejam)

Saya terdorong mengirimkan e mail ini kpd anda semua yang mungkin berpotensi memanjangkan e mail ini melalui facebook, Instangram mahupun whatsapp anda semua yang mugkin akan membantu saya menjalani ujian mencabar ini dan memberikan harapan besar untuk kemandirian hidup anak saya Tajul Iman setelah ketiadaan saya dan suami nanti. Saya ada membaca blog tertentu dari luar negara dan dilaman facebook, ada insan2 berhati mulia di luar sana yang sanggup membiayai terapi ubahsuai tingkahlaku anak saya dengan memberikan sumbangan secara bulanan.

Kadar terendah bagi terapi ubahsuai tingkahlaku yg saya temui di Dungun adalah agak tinggi. Paling murah utk Behaivoral Modification Therapy utk anak Autism ialah RM100 sejam. Terapi yang saya dapatkan di Hospital Dungun sebanyak sebulan sekali di Unit Rawatan Fisioterapi rasanya tidak memberikan kesan yang signifikan terhadap masalah tingkahlaku anak ini. Terapi tingkahlaku yang lebih kerap saya harapkan dapat membantu anak ini untuk mengawal tngkahlakunya.

Bersama e mail ini saya sertakan name card yang saya design bagi memohon sumbangan bagi saya menangani masalah tingkahlaku anak istimewa penghidap Autism parah saya iaitu Muhammad Tajul Iman. Saya tidak menyalahkan anak ini sebagai faktor kegagalan saya dalam meneruskan pengajian dan berkerjaya, namun keadaan kesihatannya yang agak meruncing boleh mempengaruhi kelicinan proses pengajian dan pekerjaan saya.

Minta kawan2 mendoakan kesihatan, kesejahteraan dan kesabaran saya dalam melalui ujian ini. Sumbangan anda semua, hanya Allah jualah yang akan mampu membalasnya.

Sekian Terima kasih.


Friday, 5 August 2016

WHY DO WE NEED SOME FUND FOR TAJUL IMAN?

Iman is already 13 yr old this year. Life becomes harder for me as he's growing up, still with a series of tantrums everyday even though I had done many things for his treatment, therapies, going to see Ustaz,  I'm yet to say NO for all my efforts. Sometimes I noticed, my boy used to be more aggressive every time I came back from the Ustaz place. Something should be done as I think that it might be something mysterious about him, there must be something IN HIM?  I mean in his body that makes his condition worse every time I saw an Ustaz.

It was one day when I drove my car, on way way back from Irfan's school, I saw a man on the road, walking around without shoes. I cried. I was thinking what will happen to Tajul  Iman when  I am no more in the world? Tears running down my cheek. That was during Ramadhan this year, 2016. A week after that the God send me help by sending an Occupational Therapist right in front of me when I brought my three sons, playing at the playground. She said that she is a Freelance Therapist, doing Occupational Therapy and Speech Therapy. Alhamdulillah, this girl is doing both. I speak my mind! But unfortunately, she said that her rate is RM100 per hour. 

I was happy to see the Occupational Therapist but at the sane time I was upset as I can't make it with my financial constraints, especially after my 6 months half paid leave, also my hubby for his 4 months half paid leave. We had to apply for our 10 months  half paid leave years back in 2012 when Tajul Iman was drastically terminated from Autism Lab UKM.. We suffer a lot since that day, as we are still having our financial problem until now. To cover all our financial commitment during that 10 months period. I remembered my hubby was in Tawau that time, and he had to apply his 4 months leave first as that time, I faced problem to find somebody to take care of Tajul Iman when I had to travel all the way from Bangi to Shah Alam everyday.

There was also no single institution to accept my boy for his daycare. There was no qualified maid either. A maid with patience and empathy to take care of my boy during my working hours. The last one was terminated after my daunting experience with her. I witnessed her abusing Tajul Iman in the bathroom when I came back with a cab one day. That was when my car broke down in Putrajaya. 

Considering about my son's condition right now, I said to myself. "There must be NO FURTHER DELAY!" . He's already 13 and I'm growing older. What if time comes and I got to see my God?So coming back to my house after I saw the Occupational Therapist, I straight away I got my laptop on my table and started to design a name card for me. This time, it is purposely for Tajul Iman. His funds for his therapy. I pray to the God, Oh God, please give me one way out of this problem. I got to treat my son's behavioral problem with a consistent and frequent therapy. Not later but NOW. ASAP. Before I GO!

My first attempt was to send a mesage via Lotus Note to all my friends at UiTM Dungun. I posted my e mail on the third week of Ramadhan. Taking into account for those who want to benefit the month of Ramadhan for their devotions to the God via "SEDEKAH JARIAH". At first I thought it was a mistake. Is it going to be embarassing? I'm a lecturer? Why do I need to ask for money??? I asked myself again nand again. AM I doing the right thing? But as a  Mom's instinct and efforts,  I'LL DO ANYTHING FOR MY BOY regardless on what people say. Are they contributing anything for all the damages my boy had made, to my car windscreen? To my TV, refrigerator, washing machine? and when my boy was critically injured himself in the midst of the night? Do they willing to help me? I was the one who drove my car with my hubby to the emergency room! 

I had both positive and negative feedback, after I sent the e mail. Ahamdulillah, they are mostly positive feedback. Sadly to say. among all those positive feedback, I counter a few people sending me some text messages:

1. advising me not to bee too desperate until I might make used of my own boy for people's sympathy, to get rid of my financial constraints
2. somebody text to me asking about my total household income
3. the Kebajikan Staf people called me and said that they will help me to support Tajul Iman's therapy. She said, I don't have to send that kind of e mail as if there's no help from my own organization. 
4. Some negative feedback via text messages from unknown numbers. I just delete all of them. I forgive them for all their statements. Only God knows THE HEART OF A MOM!

During Raya Festival I came to see my friend who is working at UiTM Perlis. She suggested to me that I should forward my e mail to all UiTM branches as to her, there's nothing wrong. It's just an  e  mail from a mom, who really concern about her special son! So on 17th of July I forwarded my e mail to other branches.

 I knew that my boss is not happy with what I'm doing but as far as I'm concern, the "kebajikan staff" department will just help me in terms of issuing "Borang Sara Ubat" and that might be subject to the available budget from UiTM. As we know Malaysian Government is now having a financial crisis. I'm just doing my own effort so that I won't have to rely solely on my employers.

My focus now is to treat Tajul Iman as much as I can. Of course, they will support me in terms of  Iman's Therapy but not for Irfan which I consider him not serious as compared to Tajul Iman, but I can't just leave him that way. Irfan must also go for his own therapy and home tuition for special kids and I don't think my organization will be able to cater both two boys in terms of their educational needs. Irfan is already 10 yr old but STILL CAN'T READ and MANAGE himself! Attached is my name card for those who want to contribute for my son's therapy. His BSN account number 0511529000111162 (MUHAMMAD TAJUL IMAN B. TAJULDDIN) My Bank Islam acc 12029020643689 (NORLAILA MAT TAHIR) and my hubby's Maybank acc 163019388893 (TAJULDDIN MUHAMMAD)

Sunday, 3 July 2016

Ramadhan bersama Muhammad Tajul Iman,



Ramadhan bersama Muhammad Tajul Iman,

Tanggal 15 Jun 2016 genap umur mu 13 tahun..ketika ini kanak-kanak lain boleh dianggap sudah menempuh alam remaja..Namun hakikatnya dirimu tidak seperti mereka. Jika ibu bapa lain mungkin begitu berbangga dengan pencapaian 5A dalam UPSR anak masing-masing tapi tidak bagi dirimu.. Muhammad Tajul Iman (Iman), tika ini kau masih belum mampu bertutur. Yang engkau tahu ialah menjerit, menangis, meronta apabila kehendak mu tidak dituruti atau mereka di sekeliling mu tidak mengerti apa kehendak mu sebenarnya.

Pada umur 13 tahun, Iman masih tak mampu mengawal kencingnya, melepaskan kencingnya  sesuka hati. Dia masih tidak tahu menyayangi harta benda dan merosakkan barangan rumah seperti mesin basuh, peti ais, televisyen sesuka hatinya. Ini semua perlu dihadapi oleh seisi keluarga. Ini semua ujian Allah SWT yang harus kami hadapi dengan Redha.

Masyarakat luar mungkin belum mengerti apa itu “Autism & ADHD”. Rupa parasnya tidak menampakkan adanya kekurangan berbanding insan lain tetapi hakikatnya kau mempunyai dunia tersendiri yang sukar untuk insan lain mengerti. Justeru kami zahirkan blog http://imanspecialboy.blogspot.com bagi mendidik masyarakat akan apakah Autism dan apakah bentuk cabaran kami sebagai ibu bapa anak2 istimewa ini.

Berkatilah rezeki dan manfaatkan pahala sedekah sempena bulan Ramadhan yang mulia ini dengan menyumbangkan sedekah anda buat terapi dan pendidikan khas anak OKU kami. Ini bagi membantu menangani masalah tingkahlaku anak kami melalui terapi ubahsuai tinglahlakunya, agar hidup beliau lebih terjamin pd masa hadapan. 

Sumbangan kewangan boleh disalurkan ke akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) 0511529000111162 atau hubungi ibu Iman-Pn laila 011-2645 1058
MOGA ALLAH MENAMBAHKAN REZEKI ANDA.


“ Kami mengalu-alukan sebarang bantuan dan sekurang-kurangnya share to friends”
Iman hurts himself

A common criteria for ADHD children is to hurt themselves, just to seek for attention!!. This week Iman starts his new behavior by scratching his face until blood comes out. His keeps on doing this again and again.



Challenges in ADHD children's behavior

I's just a snippet, never become my intention to grumble on this special gift from the God. But this is to show the facts on my son's behavioral problems involving all the mess and difficulties in our daily lives. We need some courage in coping up with his behaviors, everyday in our journey with him. With all our feelings of sadness, anger and frustrations. These photos of our car and house tells you everything...